blog-img

اطلاعات کامل در مورد انواع کلاس پروازی و انواع بلیط هواپیما

شاید درباره انواع کلاس پروازی و انواع بلیط شنیده باشید یا حتی برایتان سؤال باشد که چرا در یک مسیر مشخص مثلاً تهران و مشهد و با یک مدل هواپیما، قیمت بلیط‌ها متفاوت است. پرواز فرست کلاس، پرمیوم اکونومی، پرواز کلاس Y و یا F هرکدام انواع کلاس‌های پروازی هستند که در ادامه این مقاله قصد داریم یک‌بار برای همیشه تکلیفمان را با انواع بلیط هواپیما روشن کنیم، پس برای اطلاعات بیشتر درباره انواع بلیط هواپیما در ادامه با ما همراه باشید.

کلاس پروازی چیست؟

وقتی می‌خواهید بلیط هواپیما بخرید با قیمت‌های مختلفی مواجه می‌شوید، اینجا است که بحث کلاس‌های پروازی پیش می‌آید. شما در خرید بلیط می‌توانید کلاس اقتصادی و اکونومی را انتخاب کنید که قیمت کم‌تری دارد یا سراغ فرست کلاس و بیزینس کلاس بروید. خب حالا یک سؤال پیش می‌آید، آیا تفاوت‌های انواع کلاس پروازی و انواع بلیط در قیمت است؟ قطعاً پاسخ منفی است، پس بیایید با تفاوت کلاس‌های پروازی مختلف آشنا شویم.

فرست کلاس (کلاس F)

از میان انواع کلاس پروازی ، کلاس پروازی فرست کلاس روی دست ندارد. به همین دلیل افراد بسیار مشهور سیاسی، هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده‌ی ثروتمند از این کلاس پروازی استفاده می‌کنند. پرواز فرست کلاس تجربه‌ای‌ایست بی‌نظیر در سفر هوایی! این کلاس پروازی تلفن اختصاصی، اینترنت، لوازم صوتی و تصویری اختصاصی، تخت خواب و حتی حمام دارد. در نتیجه طی سفر می‌توانید یک دوش آب گرم بگیرید تا خستگی راه از تن‌تان بیرون برود.

فرست کلاس، از میان انواع کلاس پروازی، لوکس‌ترین و مدرن‌ترین کلاس پروازی به شمار می‌رود. غذاهایش هم معرکه است، مثلاً در طول پرواز می‌توانید هرچه خواستید؛ مانند استیک، خاویار و خوراکی‌هایی از این دست سفارش دهید. البته فرست کلاس در ایرلاین‌های مختلف تفاوت‌هایی هم دارد، مثلاً فرست کلاس هواپیمایی امارات یا قطریه بهترین و لوکس‌ترین خدمات را در مقایسه با سایر ایرلاین‌ها دارند به طوری که هواپیمایی امارات در جدیدترین اقدام برای مسافران فرست کلاس امکان پاسپورت چک و دریافت کارت پرواز در منزل را فراهم کرده است. بر همین اساس گران‌ترین بلیط‌های هواپیما را باید متعلق به همین کلاس پروازی بدانیم و بعد سراغ کلاس تجاری یا همان بیزینس برویم.

 

بیزینس کلاس (کلاس J)

کلاس تجاری، از اسمش پیداست: این دسته از پروازها خوراکِ خانم‌ها و آقایانی است که در کار بیزنس‌ هستند، از یک تجارت سخت و سنگین بر می‌گردند، در نتیجه می‌خواهند یک غذای گرم مطابق با سلیقه‌شان میل ‌کنند، راحت روی صندلی‌های مبله دراز کشیده و استراحت کنند، فضای راحتی در طول پرواز برای استراحت داشته و از هیاهوی پرواز و احیاناً صدای کودکان دور باشند.

این کلاس‌ پروازی امکانات رفاهی کاملی از جمله کانترهای مستقل، حمل‌ونقل اختصاصی تا هواپیما، امکانات صوتی و تصویری اختصاصی دارد. بیزینس کلاس، یک پله از فرست کلاس ارزان‌تر اما همچنان نسبت دیگر انواع کلاس پروازی مثل اکونومی گران‌تر است. البته این کلاس پروازی هم در ایرلاین‌های مختلف تفاوت دارد و مثلاً هواپیمایی امارات خدمات بیشتری را در مقایسه با سایر ایرلاین‌ها به مسافران کلاس تجاری اختصاص می‌دهد.

 

پرمیوم اکونومی

اکونومی یا اقتصادی ارزان‌ترین کلاس پروازی است که بیشتری تعداد بلیط در هر پروازی را به خودش اختصاص می‌دهد. در این کلاس پروازی باید در صف طولانی برای دریافت کارت پرواز بایستید، در برخی از ایرلاین‌ها مثل فلای دبی میزان بارتان از مسافران کلاس تجاری کم‌تر است و به خدمات خاصی دسترسی ندارید. معمولاً این کلاس پروازی را افراد کثیر‌السفر و کسانی که می‌خواهد با هزینه کم‌تری مسافرت بروند، استفاده می‌کنند.

پرمیوم اکونومی در درجه‌بندی انواع کلاس پروازی، چیزی هم‌سطح کلاس اکونومی است؛ با این تفاوت که صندلی‌ها به مراتب راحت‌تر و بزرگ‌‌تر هستند و روی آن‌ها راحت‌تر می‌توانید پای‌تان را دراز کنید. صندلی‌های پرمیوم فاصلة بیش‌تر با صندلی جلویی و کناری دارند و از این منظر بسیار راحت‌تر از کلاس پروازی اکونومی است.

غذاهایی که در این کلاس پروازی سرو می‌شوند کمی دندان‌گیرتر از اکونومی هستند، ولی  نمی‌شود گفت که اینجا همان چیزی را میل می‌کنید که در کلاس‌های پروازی بالاتر هم می‌خورید؛ اما به جرئت می‌توان گفت غذاهای کلاس پرمیوم از اکونومی گران‌تر است.

اکونومی (کلاس Y)

آخرین بلیط در بحث انواع کلاس پروازی و انواع بلیط بلیط اکونومی Y است. از اکونومی ارزان‌تر نداریم، در این سبک از پروازها همه چیز از جمله صندلی‌ها، کیفیت خدمات‌رسانی و غیره ساده است.

فاصله صندلی‌ها کم است و اگر قد بلندی داشته باشید، وقتی می‌خواهید روی صندلی بنشینید باید خودتان جمع کنید که مبادا لباستان به بغل‌دستی برخورد کند؛ زیرا صندلی‌ها کوچک و فاصله‌های بین آن‌ها اندک است. اگر برخی دیگر از کلاس‌‌های پروازی کلی امکانات تفریحی و سرگرم‌کننده دارد این یکی مثل یک میز آرایشگاه به جز چند تا روزنامه و مجله چیزی ندارد به مسافرانش هدیه بدهد. اگر قبل از این سفر در دیگر انواع کلاس پروازی را تجربه کرده‌اید، احتمالاً غذاهای سردی که در کلاس اکونومی سرو می‌شوند چنگی به دلتان نخواهد زد. در میان انواع کلاس پروازی و انواع بلیط، اکونومی برای مسیرهای کوتاه نهایتاً سه‌ساعته و برای مسافرانی که به دنبال صرفه‌جویی هستند، پیشنهاد می‌شود. البته اگر فرزند کوچک دارید، مطمئناً اکونومی مناسب شما نخواهد بود.

 

انواع بلیط هواپیما

حالا که انواع کلاس پروازی را می‌شناسید، بد نیست با انواع بلیط هواپیمایی آشنا شوید چرا که این مورد یکی از اصطلاحاتی است که هنگام خرید می‌تواند کارتان را راحت کند، البته از  توضیحات ویکی‌پدیا هم می‌توانید کمک بگیرید. به طور کلی یادتان باشد که بلیط‌های هواپیما به چهار دسته:

  • بلیط هواپیما سیستمی
  • بلیط چارتری
  • کلاس ترکیبی
  • ایرپس

تقسیم می‌شود.

بلیط هواپیما سیستمی

بلیط‌ هواپیما سیستمی به پروازهایی گفته می‌شود که طی آن پروازهای از پیش تعیین‌شده در روز و ساعتی مشخص به سمت مقصدی مشخص به‌صورت روتین انجام می‌شود. کار برنامه‌ریزی این پروازها همواره با شرکت‌های هواپیمایی است، مثلاً امارات ایرلاین، ماهان و غیره، همیشه پروازهایی مشخص به مقصدهای از قبل تعیین شده دارند و شما با خیال راحت می‌توانید از مدت‌ها قبل برای پروازتان برنامه‌ریزی کنید.

این بلیط‌ها را می‌توانید در هر آژانس مسافرتی‌ به سمت مقصد موردنظر پیدا کنید، منتها یادتان باشد که استرداد بلیط همراه با جریمه است و هرچقدر به ساعت پرواز نزدیک شود، نرخ این جریمه بیشتر هم می‌شود.

بلیط هواپیما چارتری

بلیط هواپیما چارتر مثل گرفتن یک تاکسی دربست است. این پروازها مثل پروازهای سیستمی نیستند که زمان‌بندی خاصی داشته باشند و یا به طور کلی طبق یک جدول زمانی ویژه پرواز کنند. معمولا شرکت‌ها، سازمان‌ها از جمله اجاره‌کننده و یا به اصطلاح چارتر کنندگان هستند. آن‌ها همه و یا بخش بزرگی از صندلی‌‌ها را دربست اجاره کرده و با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری به مسافران می‎فروشند. پرواز چارتری کنسلی ندارد و اگر به پرواز نرسید یا برنامه سفرتان تغییر کند، هزینه‌ای به شما بازگردانده نخواهد شد.

بلیط‌ های بین المللی ایرپس

بلیط‌های ایرپس نسبت به بلیط‌های چارتری و سیستمی کمیاب‌تر هستند. یعنی فقط تعداد خاصی از دیگر آژانس‌های مسافرتی می‌توانند این بلیط‌های پرواز خارجی را تهیه کنند تا در هر بازه زمانی، به اختیار، پرواز کنند. این امکان فقط محدود به تعداد مشخصی از فرودگاه‌هاست.

بلیط‌ های کلاس ترکیبی

وقتی بلیط‌های کلاس ترکیبی و یا همان Mixed Class Ticket را می‌‍‌خرید، می‌توانید طی سفر هوایی با کلاس‌های پروازی متفاوتی سفر کنید. فرض بگیرید می‌خواهید بروید دفنی. ابتدا از تهران به سوی آتن خواهید رفت و بعد از آتن به دفنی. این‌جور وقت‌ها ممکن است سفر اول را با کلاس پروازی فرست کلاس و سفر دوم را با کلاس پروازی اکونومی بروید. در این صورت بلیط شما باید از جمله بلیط‌های کلاس ترکیبی باشد.

اطلاعلات کامل در مورد انواع کلاس پروازی و انواع بلیط

دسته‌بندی انواع کلاس‌ پروازی و انواع بلیط هواپیما تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود، برخی حتی بلیط‌های یک‌طرفه (فقط رفت یا فقط برگشت) و دوطرفه (رفت‌وبرگشت) را به‌عنوان انواع بلیط معرفی می‌کنند. عده‌ای بلیط‌های توقف اجباری یا کانکشن‌ها (برای تغییر هواپیما در مسیر پرواز طولانی و یا سوخت‌رسانی) بلیط‌های با مقاصد گوناگون و تغییرپذیر (مثلاً از تهران به آتن و از دفنی به تهران) را نیز در این دسته‌بندی جا می‌دهند.

شاید بگویید که این جزئیات برای ما مسافران اهمیتی ندارد، ولی خوب است بدانید که اطلاعاتی از این قبیل می‌تواند شما را در خرید بلیط هواپیما با قیمت به‌صرفه و همچنین کیفیتی مناسب کمک می‌کند. کارشناسان ما همواره تلاش کردند بسیاری از کلاس‌های پروازی و انواع بلیط هواپیما را در اختیار کسانی که شیفتة انواع سبک سفر و کشف مقاصد جدید هستند، قرار دهند، در صورتی که برای انواع کلاس پروازی و انواع بلیط نیاز به مشاوره خرید داشتید، تیم پشتیبانی ما منتظر تماس شما است تا با جزئیات بیشتر راهنمایی‌تان کند.

پرداخت های امن

قابل توجه و 99.9٪ خدمات دردسترس

قوانین استرداد

استرداد آسان و خودکار